Wednesday, December 16, 2009

Ickelinjärt berättande


I min grupp kom vi fram till att göra Forrest Gump till en ickelinjär berättelse. Vi tänkte oss ett slags interaktivt spel där du ska lösa uppgifter och på det sättet komma vidare i spelet. Vi tänkte oss att man kan kan göra uppgifterna när som helst i spelet men att de är lättare att uppnå om de görs i "rätt ordning". Vi tänker oss att man Forrest Gump ska gå att spelas i tre stadier av hans liv: barndom, ungdomstid och vuxen ålder. Man uppnår de olika åldrarna genom att klara uppgifter i spelet. Man kan alltså börja med ett vuxenuppgift men får då spela med Forrest som barn vilket är betydligt svårare.

Upplevelsen för användaren i en ickelinjär berättelse blir mycket mer interaktiv. Man har olika val och det blir mycket mer oförutsägbart. I spelvärlden görs just sådant som inte går att göra i filmvärlden.

Den dramatiska drivkraften kan med rätt verktygbli bättre. Men i grunden måste det vara en bra historia som berättas.

Det som kan förloras vid IB är enkelheten och förmågan för alla att hänga med i berättandet.

No comments: